1500 TL ve Üzeri Alışverişlerde Ücretsiz Kargo Fırsatı !
1500 TL ve Üzeri Alışverişlerde Ücretsiz Kargo Fırsatı !
Para Birimi Seçimi
  • Şerhu%20Risaleti%20Usûlil%20Hadis%20Davudi%20Karsi
  • Şerhu%20Risaleti%20Usûlil%20Hadis%20Davudi%20Karsi
  • Şerhu%20Risaleti%20Usûlil%20Hadis%20Davudi%20Karsi
  • Şerhu%20Risaleti%20Usûlil%20Hadis%20Davudi%20Karsi
  • Şerhu%20Risaleti%20Usûlil%20Hadis%20Davudi%20Karsi
Şerhu Risaleti Usûlil Hadis Davudi Karsi
Ürün Kodu : 9786057178817         Yorumlar (0)        Yorum Ekle
Marka :  Siraç Yayınevi
₺ 175.00   Kdv Dahil
ISBN: 9786057178817
Yazar:
Hazırlayan: İsmailağa Telif Heyeti
Ebat: 17 x 24 cm
Sayfa Sayısı: 352
İç Renk: 2 Renk
Cilt Tipi: Ciltli
Kağıt Cinsi: Ivory 70gr

ÖZETLE DÂVÛD-i KARSÎ ESERİ

Son dönem Osmanlı âlimlerinden Dâvûd-i Karsî’nin talebelerine Sahîh-i Buhârî okutmadan önce usûl-i hadîs ile ilgili bilgi vermek için İmam Birgivî’nin hadis usulüne dair Risâle fî Usûli’l-Hadîs eseri üzerine kaleme aldığı şerhtir.

Müellif eserinde kapalı olan yerleri şerh ederek açıklamış, kaynaklarını belirtmiş ve metinde bahsedilmeyen bir kısım kaideleri de usûl-i hadis kitaplarından iktibasla (alıntı yaparak) eklemiştir.

Osmanlı medrese kültüründe yetişmiş ve son dönem Osmanlı müellif ve şârihlerinden olan Karsî Rahimehüllâh, yaptığı şerh çalışmasında önceki şârihleri taklit ederek geleneksel çizgiyi devam etmiştir.

Eserin metninde açıklamayı gerekli gördüğü yerlerde ve manalarının üzerinde durulması lazım düşündüğü kelimelerde lügat ve ıstılah anlamlarını vererek belirtmiş ve ardından bunlara dair âlimler arasındaki görüş farklılıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca eserinde bazı usûl kaidelerine ve bazı külli esaslara da değinmiştir.

Aynı zamanda metinle şerhi birbirinden ayırmak/belli etmek için, şârihlerin sıkça kullandığı bir yöntem olan; metnin üstüne bir çizgi çekilerek meydana getirilen memzûc şerh tekniğini de uygulamıştır.

Şerhu Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî’de genellikle kaynaklar belirtilmemekle beraber, rivayetlerin sahihliği üzerinde durulmamış, senet ve metin değerlendirmesi de yapılmamıştır.

Ayrıca âyet ve hadisler senetsiz olarak zikredilmiş ve nadiren de olsa zikredilen hadislerde Peygamber Aleyhisselâm ve râvi olan sahâbîlerin isimlerine yer verilmiştir.   

Müellif Karsî Rahimehüllâh eserinde selef âlimlerine karşı saygıda kusur etmemiş, Ehli Sünnet’in sabitelerinden de asla ödün vermemiştir.

Nitekim eserde usûl-i hadisin temel konularından zayıf hadis ile amel etme, râvinin bid‘at ehli olması gibi konularda döneminin bazı çarpık ve yanlış düşüncelerine karşı uzunca açıklamalar yapmıştır.

Şüphesiz yaptığı bu izahatlar da ilmi ve kişiliğiyle örnek aldığı, kendisi gibi tavizsiz kimliğiyle bilinen manevî üstadı Birgivî’nin meşhur et-Tarîkatü’l-Muhammediyye eserini kaynak olarak kullanmıştır.

Müellif Rahimehüllâh eserinde genellikle üzerinde ittifak edilen hususlara yer vermiştir. Bundan ötürü ittifakı belirten; -Cumhûr, -Cumhûru’l-Muhaddisîn, -Cumhûru’l-Usûliyyîn, -Cumhûru’l-Muhakkikîn, -İttifâku’l-Ulemâ, -İcmâ‘u’l-Müslimîn gibi kavramları sıklıkla kullanmıştır.

Yanı sıra bazı tartışmalı konulara değinmiş ve bu konularda, önceki müelliflerin görüşlerini serdettikten sonra; “Ben de derim” veya “Bana göre” ifadelerini kullanarak kendi değerlendirmesini de yapmıştır. Bazen de; “İşaret ettiğimiz gibi” ifadesiyle konunun ilk geçtiği yere atıflarda bulunmuştur.

Şüphesiz ilimde çok yönlü bir âlim olan Dâvûd-i Karsî, başta tasavvuf olmak üzere kelam, tefsir, hadis, mantık ve Arap dili gibi farklı farklı alanlarda eserler kaleme almıştır. Şerh ‘alâ Usûli’l-Hadîs çalışmasında farklı müelliflere ait pek çok kaynak kullanmıştır.

Bu güzide eseri kısa hacimli olmasına rağmen her sayfasında en az beş dipnotun bulunması, şüphesiz eserin ilmî ve bir araştırma mahsulü olduğunu göstermiştir.

Eserde usûl-i hadis başta olmak üzere hadis, fıkıh, tasavvuf, Arapça, mantık, kıraat gibi farklı ilimlere ait birçok kitap kaynak olarak kullanılmış ve bu kaynakların çoğu dönemin Osmanlı medreselerinde okutulan eserlerden oluşmuştur.

Bu da müellifin farklı alanlara ilgisini ve vukufiyetini göstermiş ve çok iyi bir eğitim aldığını da yansıtmıştır.  

DÂVÛD-İ KARSÎ (ö. 1169/1756) RAHİMEHÜLLÂH

Son dönem Osmanlı müellif ve şârihlerinden olan Dâvûd-i Karsî, aslen Karslı olup, doğum tarihi ve ailesi hakkında yeterli bilgi mevcut değildir.

Ancak bazı kaynaklar onun, Ömer adlı bir oğlunun olduğunu belirtmiştir. Eserlerinin mukaddimesinde kendisini, Dâvûd b. Muhammed el-Karsî el-Hanefî şeklinde tanıtmıştır.

Döneminde ise Dâvûd-i Karsî ve Dâvud Efendi olarak meşhurdur. Bunun yanında daha sonraları Kara Dâvud ve Kara Dâvud Sânî olarak da anılmıştır.

İlmî Hayatı

Müellif Karsî, temel medrese ve dini eğitimini Kars’ta yörenin meşhur âlimi Çolak Abdullah Efendi’den almıştır.

Daha sonra İstanbul’a giderek ilim tahsiline devam etmiş ve burada tamamlamıştır. İlim tahsilinden sonra İstanbul’da dönemin önde gelen otoritelerinden Akkirmânî Mehmed Efendi’nin de mümeyyiz olarak bulunmuş olduğu ruûs imtihanında başarılı olmuş ve müderrislik yapmaya hak kazanmıştır.

Ancak kaynaklarda onun imtihan sonrasında (resmi olarak) müderrislik yapmaya başladığını gösteren bir kayda rastlanmamıştır. (Nitekim Osmanlı ilmiye geleneğinde ruûs imtihanını kazananlar, taşra medreselerine müderris olarak tayin edilmişlerdir.) 

Ayrıca kaynaklar, onun mülâzemetini tamamladıktan sonra İzmir’in Birgi kasabasına gittiğini kaydetmişse de eserlerinin yazıldığı yer ve tarihlere bakıldığında Dâvûd-i Karsî’nin ilim tahsilini tamamladıktan sonra Mısır’a gittiği anlaşılmıştır.

Mısır’da ilmî yeterliliğini kabul ettirerek ders vermeye başlamış ve talebelerinin ihtiyaçlarına göre de birkaç eser kaleme almıştır.

Mısır’da kısa bir zaman kalan Dâvûd-i Karsî, 1154 senesi gibi tekrar İstanbul’a dönmüş, kısa bir süre kaldıktan sonra kendisine büyük bir hayranlık duyduğu İmam Birgivî’nin memleketi olan Birgi’ye giderek yerleşmiş ve burada Birgi Ulucami Medresesi’nde müderrislik yapmaya başlamıştır.

Daha sonraları 1159 senesinde bir ara Kıbrıs’a gitmiş, bir müddet orada kalarak tedris ve irşad faaliyetiyle meşgul olmuştur. Ayrıca 1162 senesinin Ramazan Bayramı’nda bir ziyaret sebebiyle Lârende’ye (Karaman) giderek orada da bulunmuştur.

Şahsiyeti ve Vefatı

Osmanlı medrese kültüründe yetişmiş, son dönem Osmanlı müellif ve şârihlerinden olan Karsî Rahimehüllâh, şüphesiz ilmi ve kişiliğiyle kendisine örnek aldığı manevi üstadı İmam Birgivî gibi dünya malı, makam ve mevkisine değer vermemiş, zâhidâne bir hayat yaşamıştır.

Öyle ki Ehl-i Sünnet akîdesine bağlılığı, ilmi ve takvası ile büyük küçük herkesin ve özelde talebelerinin takdirini kazanmıştır.

Müellif Dâvûd-i Karsî, Birgi Ulucami Medresesi’nde öğretimde bulunurken Arap dili ve edebiyatı başta olmak üzere tefsir, hadis, kelâm, mantık, âdâbü’l-münâzara ve ilm-i mîkât gibi çeşitli alanlarda ders okutmuştur.

Sağlam bir öğretim metoduyla talebe yetiştirmeye çalışırken yanı sıra farklı ilim dallarında Türkçe ve Arapça olarak pek çok eserde kaleme almıştır.

Müellif Dâvûd-i Karsî, hayatının son yıllarını Birgi’de geçirmiş, (muhtemelen) Ağustos 1169 (1756) tarihinde vefat etmiştir. Vasiyeti üzere Birgi’nin dışındaki bir tepe üzerinde medfun bulunan manevî üstadı İmam Birgivî’nin yanına defnedilmiştir.

Mevlâ Teâlâ, Ona ve Birgivî’ye Rahmet Eylesin, Cennetiyle Cemaliyle Müşerref Kılsın. Âmin.

Kıymetli Eserleri

Dönemin Osmanlı medrese kültüründe yetişerek iyi bir eğitim alan Dâvûd-i Karsî, başta tasavvuf olmak üzere kelam, tefsir, hadis, mantık ve Arap dili gibi İslâmî ilimlerin çeşitli dallarında pek çok eser kaleme almıştır.

Genellikle telif ettiği eserler, kendisinden önce yazılmış ve daha ziyade ders kitabı olarak okutulan eserler olup, özellikle talebelerinin bunlardan istifadesini kolaylaştırmak gayesiyle kaleme aldığı şerh ve hâşiye türü kitaplardır.

Nadide eserleri şöyledir:

ARAPÇA KALEME ALDIĞI ESERLER

  1. Îsâgûci’l-Cedîd ve’d-Dürrü’l-Ferîd
  2. Tahrîrât ve Takrîrât ‘ale’l-Besmele ve’l-Hamdele ve’s-Salâti ve’s-Selâmi’l-Lafziyye
  3. Tezkire fi’l-Âdâb
  4. Ta‘lîkât ‘alâ Kavlihî Te‘âlâ“Mâ Nensah min Âyetin.
  5. Tefsîr “Ve mâ Teşâ’ûne illâ en Yeşâ’ellâh.”
  6. Tekmile fi’l-Mantık.
  7. Hâşiye ‘alâ Tavzîhi’l-Mukaddimâti’l-Erba
  8. Hâşiye ‘alâ Şerhi’l-Tekmile fi’l-Mantık
  9. Hulâsatü’l-Havâşî ‘alâ Tefsîri’l-Beyzâvî
  10. Risâletü’l-Îmân ve’l-İslâm
  11. Risâle fi’l-İhtiyârâti’l-Cüz’iyye ve’l-İrâdâti’l-Kalbiyye
  12. Risâle fî Tafsîli mâ Hasale mine’s-Su’âl ve’l-Cevâb fi’l-İmtihân
  13. er-Risâletü’n-Nûriyye ve’l-Mişkâtü’l-Kudsiyye
  14. Şerh İsbâtü’l-Vâcib
  15. Şerhu’l-İzhâ
  16. Şerhu’l-Emsileti’l-Muhtelife
  17. Şerh Îsâgûcî
  18. Şerhu’l-Binâ
  19. Şerh Tezkire fi’l-Âdâb
  20. Şerhu’t-Tekmile fi’l-Mantık
  21. eş-Şerhu’l-Cedîd âle’ş-Şemsiyye
  22. eş-Şerhu’l-Cedîd ‘ale’l-Kâfiye
  23. Şerhu’d-Dürri’l-Yetîm
  24. Şerhu (Risâleti) Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî
  25. Şerhu’r-Risâleti’l-Endelü
  26. Şerhu’r-Risâle fi’l-Kazıyye ve Eczâ’ihâ
  27. Şerhu’r-Risâleti’l-Fethiyye fi’l-A‘mâli’l-Ceybiyye
  28. Şerh ‘alâÎsâgûci’l-Cedîd ve’d-Dürri’l-Ferîd
  29. Şerh ‘ale’r-Risâleti’l-Muhtasar fi’r-Rub‘i’l-Meşhûr bi’l-Mukantarât
  30. Şerh ‘ale’l-Velediyyeti’l-Cedîde
  31. Şerhu’l-‘Avâmil
  32. Şerhu’l-Kasîdeti’n-Nû(Müellif, Arapça ve Türkçe olmak üzere iki şerh yazmıştır)
  33. Şerhu Kasîdeti Bed’i’l-Emâlî
  34. el-Fethiyye fî Beyâni’d-Dâdi’l-Kat‘iyye
  35. Kâşifü’l-Zulme ‘an Hâzihi’l-Ümme
  36. Mecma‘u’l-Bahreyn fi’t-Tefsîr
  37. Muhtâru Muhtâri’s-Sıhâh
  38. el-Mûcez Şerhu’t-Tehzîb
  39. el-Mev‘izatü’l-Hasene ve’n-Nasîhatü’l-‘Azîme
  40. el-Velediyyetü’l-Cedîde ve’d-Durratü’l-Ferîde

TÜRKÇE (OSMANLICA) ESERLERİ

  1. Tefsîr Âmnetü Billâh
  2. Şerhu’l-Emsileti’l-Muhtelife
  3. Şerhu’t-Tarîkati’l-Muhammediyye (li’l-Birgivî)
  4. Şerhu’l-Kasîdeti’n-Nûniyye (li-Hızır Bek fî ‘İlmi’l-Kelâm)
  5. Ma‘lûmât

HATA OLARAK KENDİSİNE NİSPET EDİLEN ESERLER

  1. İktadâ’ü’l-Hanefî bi’ş-Şâfi‘î
  2. Risâletü’n-Nakşibendiyye
  3. Şerhu Delâ’ili’l-Hayrât
  4. Şerhu’l-Menâr (fi’l-Usûl li’n-Nesefî)
  5. Muhtasaru Tehzîbi’l-Kemâl
  6. Matla‘u Husûsi’l-Kelim fî Şerhi Me‘anî Fusûsi’l-Hikem

İMAM BİRGİVÎ (ö. 981/1573) RAHİMEHÜLLÂH

Toplam 0 yorum yapıldı


Yorum yaptığınız teşekkür ederiz. Yorumunuz icelendikten sonra yayınlanacaktır.
Sizde yorum yapın
Doğrulama Kodu
Bu ürün için taksit yapılmamaktadır.
BENZER ÜRÜNLER
%40
   Sepete Ekle
Kabe Görünümünde Kuranı Kerim Sade Arapça Hafız Boy
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Hafız Boy Sesli Bilgisayar Hatlı Yeşil
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Hafız Boy Sesli Bilgisayar Hatlı Kırmızı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Hafız Boy Sesli Mavi Bilgisayar Hatlı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Hafız Boy  Sesli Pembe Bilgisayar Hatlı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Cami Boy  Sesli Pembe Bilgisayar Hatlı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Cami Boy Sesli Mavi Bilgisayar Hatlı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Cami Boy Sesli Bilgisayar Hatlı Kırmızı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Cami Boy Sesli Bilgisayar Hatlı Yeşil
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Rahle Boy  Sesli Pembe Bilgisayar Hatlı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Rahle Boy Sesli Bilgisayar Hatlı Kırmızı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Rahle Boy Sesli Mavi Bilgisayar Hatlı
%40
   Sepete Ekle
Kuranı Kerim Sade Arapça Rahle Boy Sesli Bilgisayar Hatlı Yeşil
E-Bülten
İndirimli ürünler ve fırsatlardan ilk önce siz haberdar olmak istermisiniz?
softtr® | Profesyonel E-Ticaret Sistemleri ile hazırlanmıştır.